18 February 2013

DIET: NAK GEMUK


Tip nak gemuk bukan tip nak kurus tau..baca elok-elok... :-)

# org sibuk-sibuk nak kurus ak sibuk-sibuk nak gemukkan badan, sebenarnya bdan aku nie kurus, ramping jo sbb tu la ak nak up sikit badan nie, kalau dah pakai kebaya pun nampak sekeping jo, mau x berazam tinggi nak gemok.xcantik la, lau pakai baju kebaya nampak macam papan jo...ak nak gak feeling2 jadi super model jap...hahaha< berangan xsiap>

ok sekarang ak nak bg tips sikit macam mana nak gemokkan badan nie, untuk org- org yang jenis aku la..masalah nie kita pangil dia, masalah metabolisma tinggi, jenis penyakit yang cepat rasa nak berak, makan sekejap xsampai 5 minit lapor balik..nie la dia jenis2 manusia yang metabolisma tinggi tp kelebihan dia, mmg sentiasa kurus la, tak payah nak cari ubat diet yang pelik2 tu.semua nie bergantung kpada gaya hidup dari segi pemakanan jo.lau korang jaga betoi2 sure masalah nie x jadi..

Bagi Anda yang cuba nak stabilkan metabolisme tinggi,anda boleh cuba tips dibawah ini.

1)Jangan buat senaman banyak sangat.
2)Kalau nak bersenam juga, bersenam yang ringan-ringan je.macam jalan kaki ke,berkebun,jangan buat senaman yang berat seperti main bola.
3)Amalkan Qailulah (Tidur sekejap sebelum zohor, sunnah Rasul SAW) ataupun tidur lebih sikit,sebab metabolism rendah masa tidur.
4)Elakkan atau kurangkan makanan/minuman berçaffaein'seperti kopi,teh,gula-gula.
 
cara-cara untuk stabilkan metabolisma dalam badan : seperti dibawah
 
Artikel :
 
Stabil Metabolisme dengan Pengambilan Lemak di waktu Pagi
Jika selama ini sarapan Anda lebih banyak mengandungi karbohidrat, ada baiknya Anda mulai menggantilannya dengan makanan yang mengandungi lemak.Ini kerana, lemak tersebut akan diubah menjadi tenaga dengan efektif dan membuat pilihan jenis makanan sepanjang hari akan lebih bijak.

Para peneliti mengatakan, sarapan pagi sarat dengan kandungan lemak dari daging asap(bacon) atau telur boleh menjadi cara paling sihat untuk memulakan aktiviti. Pengambilan makanan pada waktu pagi, selepas tidur sepanjang malam,seolah-olah mampu memprogram metabolisme badan sepanjang hari, kata para penyelidik.

Seperti pepatah lama yang menyebutkan, "Sarapan pagi seperti raja, sarapan pagi seperti putera dan makan malam seperti orang miskin", kemungkinan besar adalah nasihat terbaik untuk diikuti guna mencegah sindrom metabolisme, menurut kajian dari University of Alabama at Birmingham Study (UAB), seperti dilansir Telegraph, Rabu (31/1).

Sindrom metabolisme dikenali dengan gejala kelebihan lemak pada perut, kadar trigliserida yang tinggi, resistensi insulin dan berbagai faktor risiko penyebab penyakit kardiovaskular.

Penelitian yang diterbitkan secara onlinedi International Journal of Obesity, Selasa (30/3), meneliti pengaruh yang diberikan dengan berdasarkan jenis makanan serta makanan pada ciri-ciri pembangunan sindrom Metabolisme pada tikus.

Para peneliti mengungkap, tikus yang diberikan makanan tinggi lemak setelah bangun tidur memiliki profil metabolisme yang normal.

Sebaliknya, tikus yang mengambil lebih banyak makanan tinggi karbohidrat pada waktu pagi dan mengambil makanan tinggi lemak menjelang malam, justru mengalami peningkatan berat badan, tampak kegemukan, intoleransi terhadap glukosa dan pelbagai gejala dari sindrom metabolisme.

"Penelitian kemudian meneliti jenis dan kualiti dari pengambilan makanan, namun tidak ada yang mempertanyakan waktu dari makanan jenis apa dan bila mengambilnya mempengaruhi berat badan. Meskipun, diketahui tidur dan rentak tubuh mempengaruhi berat badan," ujar pemimpin peneliti sekaligus Profesor dari UAB, Molly Bray.

Molly menjelaskan, pasukan peneliti menemukan, pengambilan lemak setelah bangun tidur di pagi hari dapat mengubah lemak menjadi efisien bagi tubuh dan juga mempengaruhi kemampuan binatang percubaan untuk merespon berbagai jenis makanan pada waktu makan selanjutnya.

Sementara itu, binatang yang diberikan karbohidrat pada pagi hari, metabolisme karbohidratnya aktif dan tampak tak berubah, meskipun mereka diberikan berbagai jenis makanan lain sepanjang hari.

"Makanan pertama yang Anda ambil, tampaknya akan memprogram metabolisme tubuh hingga sepanjang hari," ujar peneliti senior, Martin Young.

Penelitian ini mengungkap, lanjut Martin, jika Anda mengambil makanan tinggi karbohidrat pada pagi hari maka akan membuat tubuh menggunakan karbohidrat sepanjang hari. "Sedangkan, jika Anda mengambil makanan tinggi lemak semasa sarapan, maka metabolisme tubuh akan menyediakan tenaga dari karbohidrat dan lemak," jelasnya.

rujukan forum cari,republika.co.id


1 comment:

Unknown said...

Salam 1 malaysia…disebabkan terdapat terlalu ramai yang bertanyakan tentang dimanakah hendak membeli
Produk gemuk Ban Kah Chai Ginseng Plus Zheng Fei Capsule jadi saya terdetik untuk membantu kamu semua membeli produk ini dengan cara saya membeli di kedai ubat cina berhampiran rumah saya dan poskan kepada kamu semua (jika masih ada yang tidak tahu nak beli kat mana).Bayaran pos ditanggung kamu Cuma upah sahaja saya rm3 (minyak motor+masa+nak ke pejabat pos+ nak membalut)

Rujuk link dibawah,untuk track & trace penghantaran pos laju:

www.pos.com.my/pos/appl/service/sub_poslaju.asp

1 kotak (50 biji) saya beli hari tu di kedai ubat cina RM 21.90 (tak termasuk kos penghantaran)
Contoh: beli 1 kotak-penghantaran semenanjung Malaysia ( RM 21.90+RM 5.95 (penghantaran)+RM3 (upah)= RM 30.85)

nanti mesejkan nama + alamat +jumlah order ke 019-9551296 (syed)- (nanti saya reply nombor bank untuk bayaran)
produk halal dan sgt berkesan insyaallah …(mencuba,berdoa & tawakkal)